autómentő-mire-figyeljünk

Mire kell figyelni ha nem akarunk bajba keveredni – Az autómentő tanácsai

Az autómentés nem egy átlagos szolgáltatás, hiszen ha valaki bajba jutott, nem viccből keres autómentőt, hanem az adott szituáció kényszeríti rá. Éppen ezért akinek még nem volt tapasztalata autómentésre, nem is tájékozott a témában. Ebben a blogban összeírtam pár fontos tényezőt….

Fékrendszer

Az egyik legalapvetőbb biztonsági rendszer a fék. Egy elkopott féktárcsán, vagy a nem megfelelő fékfolyadék szinten akár egy közúti baleset kimenetele is múlhat! Nem beszélve arról, hogy a külföldi utazásunk során nagyobb terhelésnek vannak kitéve a fékek, mivel gyakran többen utazunk az autóban, megpakolva csomagokkal, megnövelve ezzel az autó össztömegét.

Ilyenkor sokkal keményebben kell dolgoznia a féknek, így ha a napi autózás során meg vagyunk elégedve a fékhatással, akkor is érdemes átnézetni, hogy ne okozhasson meglepetést.

A fékek kopását többnyire csikorgó hang jelzi a fékezés során. Ha ilyet tapasztalunk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy itt az ideje a fékek cseréjére. Újabb autókban a fékek elkopásáról a műszerfalon is kaphatunk visszajelzést.

Figyelmeztető jel lehet még kisebb nagyobb sebességnél a kormány rezonálása fékezés közben!

A fékfolyadék cseréjére a felpuhuló fékpedál, és a fékhatás csökkenése figyelmeztet. Ilyenkor a fékfolyadék forráspontja egyre alacsonyabbá válik, aminek a következménye a fékhatás romlása.

Futómű

Szorosan kapcsolódik a fékekhez a futómű állapotának felmérése. Hiába nézetjük át a fékeket, ha az autó futómű rendszere nem képes az úton tartani a kerekeket! A futómű felel az autó  stabilitásáért, valamint az egyenletes gumikopásért.

Egy rosszul beállított, vagy elállítódott futómű megnehezíti a kormányzást, az alkatrészek idő előtti kopásához vezethet, egyenetlen gumikopást eredményez.

Hűtés

A nyári forróságban nem csak a szervezetünk megfelelő hűtéséről kell gondoskodnunk, hanem autónk, és legfőképp a motor hűtését is biztosítanunk kell! A motor hűtéséért elsődlegesen a hűtővíz felel, ami csak akkor tudja hatékonyan hűteni a motort, ha megfelelő a folyadékszint!

A hűtővíz szintjét érdemes hideg motor mellett ellenőrizni. Ha nem éri el a kívánt mennyiséget, akkor tölteni kell a jelzett szintig. Mindig legyen nálunk legalább 1-2 liter hűtővíz!

Figyelem! A hűtővíz utántöltése előtt várjuk meg, hogy a motor lehűljön. Ellenkező esetben a megnövekedett nyomás, égési sérüléseket okozhat a hirtelen felcsapódó gőz miatt!

Hosszabb utazás során huzamosabb ideig fokozott igénybevételnek van kitéve a motor, főleg versenytempóval az autópályán, ezért kiemelten fontos a megfelelő hűtés.

A hűtővíz mellett a menetszél és a légbeömlőnél található hűtőventilátor segítheti a motor üzemi hőmérsékleten tartását.

Amennyiben nincs elég menetszél, bekapcsol a hűtőventilátor, és elkezdi kifújni a forró levegőt a motortérből, ezért érdemes ezt is ellenőrizni.

Elég jellegzetes hangja van a hűtőventilátoroknak, így elég könnyű ellenőrizni a megfelelő működését.

Ha a motor elérte az üzemi hőfokot, álljunk meg autónkkal, és járó motor mellett, pár percen belül be kell kapcsoljon a ventilátor.

Az autómentést lehetőleg mindenki elkerülné, de sajnos a technika ördöge sosem alszik, így bármennyire is megteszünk mindent, hogy autónk üzembiztos legyen, 100 százalékra sosem mehetünk. Ha már megtörtént a baj, és lerobbant az autónk, akkor szembesülünk vele, hogy…

Olajszint

Az autónk motorjának olyan a motorolaj, mint a szívünknek a vér. Elengedhetetlen a működéshez, és megóvja a motorunkat.

Szerencsére nem kell szakembernek lennünk, hogy ellenőrizhessük az olajszintet a motorban. Ehhez ki kell húzni a motornál található nívópálcát, letörölni, majd visszadugás után újra kihúzni, és ellenőrizni, hogy a megadott minimum és maximum jelzés között található-e a motorolaj szint.

Ha a minimum alá csökkent az olajszint, akkor rá kell tölteni, de semmiképp ne haladjuk meg a megadott maximum szintet!

A motorban található olajnak van egy előre meghatározott ciklusa, ameddig megfelelő kenést tud biztosítani a motornak. Ez a ciklus többnyire 15.000 kilométer. Amennyiben közelítünk ennek a ciklusnak a végéhez, érdemes bejelentkezni egy olajcserére, ugyanis az elhasználódott olaj már nem képes megfelelő kenést biztosítani a motornak, ami a motor károsodásához vezethet!

Érdemes a hosszabb utazások során beraktározni 1-2 liter tartalék motorolajt, hogy könnyedén pótolhassuk, ha szükségessé válik. Nem beszélve arról ha, az olajtöltés egy külföldön válik szükségessé, sokszor bizony mélyen a zsebünkbe kell nyúlni..pláne egy autópálya melletti benzinkúton.

Világítás

Sokaknál bevett szokás, hogy este indulnak el egy hosszabb útra, hogy elkerülhessék a csúcsforgalmat. Ilyen esetekben kiemelten fontos, az amúgy sem elhanyagolható világítás. Biztosítanunk kell a forgalom többi résztvevőjének, hogy időben észre vegyék autónkat. Nem mellesleg nekünk sem árt, ha rendesen látjuk az előttünk álló útszakaszt. Szerencsére az izzók cseréjét akár mi magunk is megoldhatjuk, és ne feledjük a tartalék izzókészletet sem, ami kötelező tartozéka kell legyen autónknak!

Akkumulátor

A hosszabb utak során rengeteg fogyasztó terheli autónk akkumulátorát, huzamosabb ideig. Nyári melegben megy a klíma, szól a zene, világítunk, töltjük a telefonunkat/gps-t, elektromos ablakok stb.

Amennyiben az akkumulátorunk töltöttségi szintje nem megfelelő, hamar ott ragadhatunk az út szélén. Az akkumulátorok nem kedvelik a szélsőséges hőmérsékleteket, ezért nem csak a téli mínuszokban kell felkészültnek lennünk, hanem a nyári forróságban is.

Az akkumulátor töltöttségi szintje mellett érdemes ellenőrizni az akkura csatlakoztatott sarukat is. Ha ezek nem felfelelően csatlakoznak az akkumulátorhoz, az csökkentheti az akkumulátor visszatöltésének mértékét, és idő előtt lemerülhet.

Érdemes biztosra menni, és beszerezni egy bika kábelt, amivel lehetőségünk van más autó akkumulátoráról „kölcsönöznünk” egy kis töltést, amivel elérhetünk a legközelebbi szervízig.

Vezérműszíj

Autónk mozgásának elengedhetetlen eleme a vezérműszíj. A két fő szempont, amit meg kell néznünk az a vezérműszíj kopottsága, vastagsága, valamint a feszessége. Ha elszakad vagy leesik a vezérműszíj akkor biztosan nem megyünk tovább az autónkkal! Sőt elég nagy galibát tud okozni egy autó motorjában!

A komplett vezérlés átvizsgálására érdemes megkérnünk egy szakembert, mivel rengeteg kellemetlenség érhet, amennyiben külföldön kell vezérlést cserélni az autóban. A vezérműszíj autótípustól pár ezer forintos tétel, így nem érdemes ezen spórolni!