Mikor vigyük a gépjárművet futómű állításra?
Természetesen nem csak akkor kell átvizsgálni a futóműveket, ha a lenti tünetek valamelyike bekövetkezik, hanem minden esetben, ha hosszabb utazás előtt állunk!
- Kormányrázás magasabb sebességnél és fékezésnél
- Egyenes kormányállásban elhúz az autó valamelyik irányba
- Kopogó hangok a kerekek irányából
- Visító, csikorgó gumihang kanyarodás közben (alacsony sebességnél is!)
- Kanyarodás során a kormány nem tekeredik vissza
- A gumiabroncsok rendellenes kopása
- Futómű ellenőrzése
Gumiabroncs
A harmadik jelölt nem más mint, a gumiabroncs fék és futómű után. Ennek a három összetevőnek teljes harmóniában kell állnia, amennyiben biztonságosan szeretnénk haladni.
Ha jó a fékünk, de nem megfelelő a futómű, akkor hiába lassítunk, ha a kerekek elpattognak az útról. Jó a futómű, de elkopott a fék, akkor a gyenge fékhatás miatt szintén nem lesz ideális a lassulás mértéke. Ha pedig rendben van a fék és a futómű is, viszont kopottak a gumik, akkor a fékezés hatására csökken a tapadás, csúszik a gumi, megnő a fékút.
A guminyomás szintén befolyásolja abroncsunk teljesítményét, és egyenletes kopást. Csakúgy, mint az olajszintnél, itt is van egy tartomány, amit megfelelő a szinten kell tartanunk.
Ha túl alacsony a guminyomás, akkor a gumiabroncs külső pereme kapja a terhelés nagy részét, így egyenetlen lesz a kopás, valamint az autó fogyasztása is megnövekedhet. A túl magas guminyomás eredménye, hogy kisebb gumifelület találkozik az aszfalttal, és a gumi közepe fog aránytalanul gyorsan elkopni.
A nem megfelelő guminyomás következményei:
- Csökkenő úttartás, ami által elveszíthetjük az irányítást az autó felett
- Megemelkedett fogyasztás, és károsanyag kibocsájtás
- Jelentős élettartam csökkenés, a túlmelegedés következtében
- Egyenetlen gumikopás
Gumiabroncs ellenőrzése
A nyomás mellett kiemelten fontos ellenőrizni a gumi profilmélységét! Használat során a gumi folyamatosan kopik, ami által csökken a profilmélység, így a gumi veszít a tapadásából és a vízkiszorító képességéből. Nyári gumik esetében a legkisebb megengedett profilmélység 1,6 milliméter.
A profilmélység ellenőrzését mi magunk is könnyedén elvégezhetjük. Rengeteg gumiabroncson található kopásjelző, aminek a helyét többnyire TWI felirattal jelölnek. Amennyiben a profilmélység a kopásjelző szintjével megegyezik, a gumi elérte a kritikus, 1,6 milliméteres kopást.
Ne feledkezzünk meg a pótkerékről sem, amelyet szintén vizsgáljunk meg a fenti szempontok szerint!