Mikor vigyük a gépjárművet futómű állításra?

Természetesen nem csak akkor kell átvizsgálni a futóműveket, ha a lenti tünetek valamelyike bekövetkezik, hanem minden esetben, ha hosszabb utazás előtt állunk!

  • Kormányrázás magasabb sebességnél és fékezésnél
  • Egyenes kormányállásban elhúz az autó valamelyik irányba
  • Kopogó hangok a kerekek irányából
  • Visító, csikorgó gumihang kanyarodás közben (alacsony sebességnél is!)
  • Kanyarodás során a kormány nem tekeredik vissza
  • A gumiabroncsok rendellenes kopása
  • Futómű ellenőrzése

Gumiabroncs

A harmadik jelölt nem más mint, a gumiabroncs fék és futómű után.  Ennek a három összetevőnek teljes harmóniában kell állnia, amennyiben biztonságosan szeretnénk haladni.

Ha jó a fékünk, de nem megfelelő a futómű, akkor hiába lassítunk, ha a kerekek elpattognak az útról. Jó a futómű, de elkopott a fék, akkor a gyenge fékhatás miatt szintén nem lesz ideális a lassulás mértéke. Ha pedig rendben van a fék és a futómű is, viszont kopottak a gumik, akkor a fékezés hatására csökken a tapadás, csúszik a gumi, megnő a fékút.

A guminyomás szintén befolyásolja abroncsunk teljesítményét, és egyenletes kopást. Csakúgy, mint az olajszintnél, itt is van egy tartomány, amit megfelelő a szinten kell tartanunk.

Ha túl alacsony a guminyomás, akkor a gumiabroncs külső pereme kapja a terhelés nagy részét, így egyenetlen lesz a kopás, valamint az autó fogyasztása is megnövekedhet. A túl magas guminyomás eredménye, hogy kisebb gumifelület találkozik az aszfalttal, és a gumi közepe fog aránytalanul gyorsan elkopni.

Autómentő Balaton környékeA nem megfelelő guminyomás következményei:

  • Csökkenő úttartás, ami által elveszíthetjük az irányítást az autó felett
  • Megemelkedett fogyasztás, és károsanyag kibocsájtás
  • Jelentős élettartam csökkenés, a túlmelegedés következtében
  • Egyenetlen gumikopás

Gumiabroncs ellenőrzése

A nyomás mellett kiemelten fontos ellenőrizni a gumi profilmélységét! Használat során a gumi folyamatosan kopik, ami által csökken a profilmélység, így a gumi veszít a tapadásából és a vízkiszorító képességéből. Nyári gumik esetében a legkisebb megengedett profilmélység 1,6 milliméter.

A profilmélység ellenőrzését mi magunk is könnyedén elvégezhetjük. Rengeteg gumiabroncson található kopásjelző, aminek a helyét többnyire TWI felirattal jelölnek. Amennyiben a profilmélység a kopásjelző szintjével megegyezik, a gumi elérte a kritikus, 1,6 milliméteres kopást.

Ne feledkezzünk meg a pótkerékről sem, amelyet szintén vizsgáljunk meg a fenti szempontok szerint!